ساخت پنجره هوشمند دوگانه در برابر نور با پرینت سه بعدی

ساخت پنجره هوشمند دوگانه در برابر نور با پرینت سه بعدی

پانل پنجره های هوشمند با تکیه بر تکنولوژی پرینت سه بعدی ،از یک مایع مخصوص برای تغییر حالت از روشن به بازتاب استفاده می کند.

اخیرا یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه Delaware در حال توسعه پانل های پنجره هوشمند ی است که می تواند به راحتی با استفاده از مایعی خاص، بین دو حالت بازتابنده و شفاف تغییر یابد. این پنجره هوشمند که با کمک فن آوری های پرینت سه بعدی توسعه می یابد، قادر به تنظیم نور و دمای درون خانه و خودرو می باشد.

البته پیش از این دانشمندان با استفاده از تکنولوژی نانو و ولتاژ ،شیشه های هوشمند در مقابل نور را به تولید انبوه رسانیده اند که صرفه ی اقتصادی چندانی ندارد ! (قیمتی بالا تر از ۱۰۰ دلار برای هر فوت مربع)

کیت گوسن از محققان اصلی این پروژه می گوید: انتظار می رود این روش جدید یک دهم محصولات مشابه هزینه بر باشد زیرا تنها با مقداری قطعات پلاستیکی و مایع مخصوص ساخته میشود و نیازی به تکنولوژی الکترو اپتیکی پیچیده ای برای سوئیچینگ ندارد.

پنجره هوشمند با پرینت سه بعدی - 1

پنجره هوشمند چگونه کار می کند؟

این پنجره ها از یک پنل پلاستیکی با بافت شبکه ای منعکس کننده نور ساخته شده است که بطور مستقیم نور را از همانجا که آمده ،منعکس میکند. بعلاوه یک لایه باریک لانه ای که مایع مخصوص متیل سالیسیلات میتواند به آن تزریق شود. هنگامی که مایع مخصوص داخل لانه های شبکه تزریق شود؛ همانطور که در ویدیو مشاهده می شود؛ سطح شبکه به تدریج شفاف می گردد و نور به داخل راه می یابد.

در حال حاضر این پانل های پلاستیکی با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی تولید می شوند و گوسن پیشنهاد می کند که تیم تحقیقاتی اش روش های جدیدی برای استفاده از پلاستیک هایی با قابلیت پرینت سه بعدی برای عملکرد نوری خوب پیدا کنند.

پنجره هوشمند با پرینت سه بعدی - 2

کیت گوسن توضیح می دهد: بدون پرینت سه بعدی ،ما مجبور به استفاده از یک تکنولوژی قالب سازی هستیم که نیاز به ساخت قالب های مختلف برای هر ساختار متفاوت دارد. با چاپ سه بعدی ما می توانیم هر ساختاری از بافت شبکه ای مورد نیاز را که می خواهیم بسازیم و سپس آزمایشاتی انجام دهیم تا ببینیم چگونه پیش می رود. البته برای تولید تجاری، ما می توانیم از قالب تزریق استاندارد استفاده کنیم تا ارزانتر تمام شود.

پنجره هوشمند با پرینت سه بعدی - 3

بافت این پنجره به گونه ای طراحی شده است که علاوه بر امکان تنظیم نور محیط ،امکان تنظیم دمای داخل را هم با استفاده از ترکیب عایق در برابر دمای خارجی و نور خورشید به مصرف کننده خواهد داد.

پانل های پنجره هوشمند ساخته شده با پرینت سه بعدی ،همچنین می تواند بغیر از استفاده در خودروها ،در ساختمان های مسکونی نیز مورد استفاده قرار گیرد. آنها می توانند سطح قابل تعویضی را ایجاد کنند که به طور متناوب خانه ها را در تابستان خنک نگه داشته و در زمستان گرما را جذب کند.

محققان دانشگاه Delaware همچنان به پیشبرد کاوش ها برای ساخت پانل های پنجره هوشمند ادامه خواهند داد، و در نهایت امیدوارند که آن را به عنوان یک گزینه مقرون به صرفه برای ساخت و ساز هوشمند و تولید خودرو به بازار عرضه کنند.

در اینجا ویدیوی کوتاهی از نحوه کارکرد این نوع پنجره هوشمند را می بینیم

 ترجمه و تلخیص شده از سایت تریدرز
بازگشت به صفحه اصلی
لطفاً به این نوشته امتیاز دهید
total 59 average 3.4