ساپورت در پرینت سه بعدی چیست

ساپورت در پرینت سه بعدی چیست

  چگونه ساپورت در پرینت سه بعدی با تکنولوژی fdm بر کیفیت خدمات و قیمت قطعات تاثیر می گذارد

ساپورت گذاری در پرینت سه بعدی

در پرینترهای سه بعدی با تکنولوژی fdm ،اجسام به صورت لایه ای از مواد ترموپلاستیک ذوب شده بر روی لایه قبلی ساخته می شوند. بنابراین برای اینکه یک لایه ساخته شود، بایستی یک لایه قبلی هم وجود داشته باشد تا مواد خروجی از نازل بتواند محلی برای استقرار داشته باشد.

در ساخت و پرینت اجسامی که دارای زوایای بیشتر از 45 درجه نسبت به صفحه پرینت سه بعدی می باشند، معمولا مشکلی پیش نمی آید. ولی بسته به فرم قطعات، برای زوایای کمتر از آن، بایستی تکیه گاهی ساخته شود که لایه ها بتوانند روی آن قراربگیرند. به این تکیه گاه ها، ساپورت یا پشتیبان گفته می شود.

ساپورت در پرینت سه بعدی چیست

در اجرای پرینت سه بعدی در صورت نیاز به ساپورت یا پشتیبان، لازم است که به ساختار آن نیز توجه شود و اینکه ساپورت ها ضمن افزایش زمان کار دستگاه، بر روی کیفیت و نتیجه نهایی نیز تاثیر منفی دارند. زیرا در پایان کار بایستی ساپورت ها از قطعه جدا شوند که بر روی سطوح قطعه، از خود آثاری بجا خواهند گذاشت و در نهایت باعث ایجاد ناصافی و زبری سطوح می شوند. همچنین دسترسی به ساپورت هایی که در فضای داخلی قطعات ساخته می شوند نیز ممکن است مشکل باشد و یا بیرون کشیدن ساپورت ها از داخل قطعات ممکن است باعث آسیب به قطعه گردد.

سرعت اجرای پرینت سه بعدی و همچنین دمای نازل نیز درانجام بهینه ساپورت گذاری در پرینت سه بعدی تاثیر دارد. بدینگونه که سرعت بیشتر و دمای کمتر می تواند برای قسمت هایی که فواصل کمتری دارند نیاز به ساپورت گذاری را کاهش دهد. در نتیجه سطوح قطعات نهایی کیفیت و صافی بهتری خواهند داشت.

ساپورت گذاری در تکنولوژی fdm

برای ساپورت در پرینت سه بعدی، جهت بهتر شدن نتیجه نهایی ،می توان از پرینترهای سه بعدی fdm که دارای دو نازل همزمان می باشند، استفاده کرد. در این صورت، هنگامی که یکی از نازل ها وظیفه ساخت قطعه را بعهده دارد، نازل دیگر با استفاده از فیلامنت pva   کار ساپورت گذاری را انجام می دهد. پس از اتمام کار پرینتر سه بعدی، با شستشوی قطعه، ساپورت ها در آب حل شده و از بین می روند. در این صورت صافی سطحی بهتر از روش اول بدست خواهد آمد.

یکی از مراحلی که حین طراحی قطعات بایستی به آن توجه داشت، اینست که در طراحی فرم قطعاتی که می بایست با پرینترهای سه بعدی ساخته شوند، زوایای مناسبی در محور z  و ارتفاع کار نسبت به صفحه پرینت در نظر گرفته شود تا استفاده از ساپورت گذاری حین ساخت به حداقل برسد. بدیهی است که در اینجا طراحی قطعات بر اساس ساخت با پرینترهای fdm انجام می شود و برای تولید انبوه قطعات ،ممکن است نیاز به تغییراتی در طرح اولیه باشد.

ساپورت پرینت سه بعدی

همچنین یک اپراتور دستگاه پرینتر سه بعدی دارای تجربه کافی، می تواند با تنظیمات نرم افزاری دقیق تر و مناسب تر برای هر نوع قطعه ی خاص، ساپورت گذاری پرینت سه بعدی متناسب با آن قطعه را طراحی و اجرا نماید به نحوی که کیفیت نهایی کار تا حد مناسبی حفظ شود.

کارگاه هنر و صنعت استاد آمادگی دارد ضمن انجام طراحی قطعات و خدمات پرینت سه بعدی، از ایده تا اجرا در خدمت کارآفرینان و صنعتگران ایران عزیز باشد.

در اینجا می توانید کلیپ کوتاهی از نحوه کاربرد ساپورت در پرینت سه بعدی را مشاهده فرمایید

لطفاً به این نوشته امتیاز دهید
total 60 average 3.8