پرینترهای سه بعدی و ساخت میکروسکوپ تست آب

پرینترهای سه بعدی و ساخت میکروسکوپ تست آب

این میکروسکوپ که توسط پرینترهای سه بعدی ساخته شده، می تواند به جلوگیری از گسترش بیماری های منتقل شده از آب کمک کند!

استفاده از پرینترهای سه بعدی در ساخت میکروسکوپ تست آب

محققان دانشگاه کمبریج در انگلستان با استفاده از پرینترهای سه بعدی ،یک میکروسکوپ طراحی کرده اند که می تواند جهت تست آب مورد استفاده قرار گیرد. این وسیله از یک برد رزبری پای و یک دوربین کوچک استفاده می کند و فعلا توسط موسسه خیریه آکسفام انگلیس برای سرعت بخشیدن به تست آب در مناطق دور افتاده استفاده می شود.

قطعات میکروسکوپ تست آب ساخته شده با پرینترهای سه بعدی

ریزرایانه های مقرون به صرفه با پتانسیل بالا و اندازه بسیار فشرده مانند بردهای رزبری (Raspberry Pi) برای بسیاری از افراد اهل تکنولوژی آشنا می باشد. از نمونه پروژه های معروف و قابل توجهی که با استفاده از رزبری ساخته شده اند می توان به Gameboy emulation اشاره کرد.

خوشبختانه، درحال حاضر یک گروه از محققان دانشگاه کمبریج مشغول کار برروی قسمتی از این دستگاه و برد رزبری هستند، که یک میکروسکوپ قابل ساخت با پرینترهای سه بعدی است و می تواند جهت تست نمونه های آب برای یافتن باکتری مورد استفاده قرار بگیرد. همچنین این وسیله  می تواند برای تعیین ایمنی آب آشامیدنی در مناطق دور افتاده کارآمد باشد.

تعداد 5 محقق در WaterScope  برای کاهش هزینه های تست آب در کشورهای درحال توسعه مشغول ابتکار عمل و تلاش مداوم هستند، جاییکه بسیاری از مردم در معرض خطر ابتلا به بیماری های منتقل شده از راه آب مانند وبا، اسهال خونی، و تب تیفوئید می باشند.

مونتاژ قطعات میکروسکوپ تست آب

حال با ساخت یک دستگاه ساده اپن سورس که با حداقل آموزش می توان آن را ساخت و مونتاژکرد، پژوهشگران  امیدوار شده اند که در نهایت با کمک چاپگرهای سه بعدی یک وسیله کارآمدی را تهیه کنند که زندگی های زیادی را نجات دهد. گرچه رسیدن به این مرحله مستلزم صرف زمان زیادی است و ساخت میکرسکوپ با پرینترهای سه بعدی هنوز در مراحل آزمایشی خود بسر می برد.

کیت کامل این میکروسکوپ پرینت شده قابل خریداری می باشد، همینطور فایل stl آن بصورت کاملا اپن سورس از طریق Github  در دسترس افراد و قابل دانلود نیز هست.

منبع: شی چی

بازگشت به صفحه اصلی

وبلاگ پرینت سه بعدی استاداحمد

لطفاً به این نوشته امتیاز دهید
total 7 average 3.4