قیمت پرینت سه بعدی چگونه محاسبه می شود

قیمت پرینت سه بعدی چگونه محاسبه می شود

عوامل و معیارهای تعیین کننده هزینه پرینت سه بعدی قطعات کدامند؟

در این مقاله، به چگونگی برآورد و محاسبه قیمت پرینت سه بعدی قطعات می پردازیم

قیمت خدمات پرینت سه بعدی و همچنین زمان پرینت سه بعدی به عوامل گوناگونی مانند نوع چاپگر سه بعدی و تکنولوژی آن، دقت و زمان پرینت سه بعدی، کیفیت و کمیت مواد اولیه مصرفی شامل انواع فیلامنت پرینت سه بعدی، شکل و فرم قطعه مورد نظر، ابعاد قطعات، مقدار تراکم داخلی هر قطعه، تخصص اپراتور و نوع دستگاه، خدمات جانبی مانند پولیش و رنگ آمیزی، و نظایر اینها وابسته است.

برای محاسبه هزینه پرینت سه بعدی ،نیاز به ارسال و یا طراحی یک فایل سه بعدی می باشد. پس از ارسال فایل توسط شما ، و بررسی و آنالیز فایل با نرم افزار اسلایسر پرینت سه بعدی  مقدار زمان پرینت  و وزن متریال مصرفی  محاسبه می شود و بر حسب آن قیمت نهایی اعلام می شود. پس قیمت نهایی پروژه پرینت سه بعدی ، به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد که نیازمند وجود فایل سه بعدی نرم افزاری است.

هر یک از خدمات دهندگان حوزه چاپ و پرینت سه بعدی می توانند با عنایت به خواسته های مشتری، و با توجه به تخصص خودشان، برای استعلام  قیمت خدمات پرینت سه بعدی، معیارها و تنظیمات متفاوتی در نظر بگیرند. بنابراین چنانچه فایل خود را برای شرکت های مختلف خدمات پرینت سه بعدی ارسال کرده اید، نبایستی بابت تفاوت زیاد قیمت ها متعجب شوید. زیرا احتمالا قیمت های پایین تر به معنی نادیده گرفتن بخشی از معیارهای ذکر شده در کیفیت خدمات پرینت سه بعدی خواهد بود !

برآورد هزینه پرینت سه بعدی

پرینت سه بعدی دندانهای فک بالا و پایین با دقت 50 میکرون

معیارهای هزینه پرینت سه بعدی توسط پرینترهای سه بعدی با تکنولوژی FDM را می توان اینگونه شرح داد

  • > ابعاد و اندازه قطعات

شاید این اصلی ترین پارامتر محاسبه هزینه پرینت سه بعدی باشد. هر چقدر ابعاد قطعات بزرگتر باشد، زمان کار دستگاه بیشتر می شود و در نتیجه هزینه پرینت سه بعدی بالاتر می رود. چنانچه ابعاد قطعه بزرگتر از صفحه کار دستگاهها باشد، بایستی به قطعات کوچکتر تقسیم شده که پس از اتمام نمونه سازی، تمامی قطعات با چسب مخصوص به یکدیگر متصل و محکم می شوند.

  • > دقت و رزولوشن پرینت

این هم یکی دیگر از معیارهای مهم تعیین قیمت و زمان پرینت سه بعدی است. در تکنولوژی fdm معمولا دقت پرینت سه بعدی از حدود 40 الی 300 میکرون متغیر است، که با توجه به ابعاد و فرم قطعه و همچنین کاربرد آن، مورد توجه قرار می گیرد. قطعات ظریف تر با دقت بین 50 الی 150 میکرون ساخته می شوند و دقت 300 میکرون نیز؛ یک معیار پایه؛ برای محاسبه تعرفه پرینت سه بعدی می باشد.

توجه نمایید قیمت پرینت سه بعدی با دقت ساخت قطعه نسبت مستقیم دارد و هر چقدر دقت بالاتر باشد، زمان پرینت سه بعدی  و در نتیجه هزینه آنهم بالاتر می رود.

  • > کیفیت و نوع مواد اولیه مصرفی

پرینترهای سه بعدی با تکنولوژی fdm از مواد ترموپلاستیک بنام فیلامنت استفاده می کنند. فیلامنت ها انواع مختلفی دارند که پر کاربردترین آنها PLA  می باشد. فیلامنت های مختلفی با رنگ های متنوع و مارک های تجاری متفاوت در بازار موجودند که بسته به کیفیت و مشخصاتشان، قیمت های متفاوتی دارند که بر قیمت نهایی سفارش چاپ سه بعدی تاثیر گذار می باشد.

  • > شکل و فرم قطعات

از دیگر عوامل تعیین کننده هزینه پرینت سه بعدی، شکل و فرم قطعه می باشد. که در اینجا فرم و طراحی قطعات نقش مهمی دارند و مثلا مواردی چون ساپورت گذاری یا پشتیبان برای اشکال با زاویه کمتر از 60 درجه، در محاسبه قیمت پرینت سه بعدی دخالت دارد.

  • > تراکم داخلی قطعه

تراکم و حجم داخلی قطعات نیز در قیمت خدمات پرینت سه بعدی موثر است. با بالاتر رفتن تراکم infill ، زمان پرینت سه بعدی و بدنبال آن هزینه خدمات پرینت سه بعدی افزایش می یابد. در نمونه سازی بعضی مدل ها با پرینترهای سه بعدی صنعتی، به دلیل کاربردهای خاص قطعات، لازم است که تراکم مورد نظر با مشتری هماهنگ شود.

  • > تخصص اپراتور و نوع دستگاه

در فناوری نمونه سازی سریع ،بطور معمول کسانی که سابقه کار در طراحی و صنعت دارند و همچنین تجربه کافی برای کار با انواع نرم افزارهای پرینت سه بعدی و دستگاههای مرتبط را دارا هستند، بهتر می توانند نسبت به انجام بهینه تنظیمات و چیدمان قطعات اقدام نمایند. این موضوع از اهمیت خاصی برخوردار بوده و کاملا به نفع مشتری می باشد، زیرا در نهایت باعث خروجی مطلوب و قیمت مناسب خواهد شد.

  • > خدمات جانبی بعد از ساخت نمونه

این بخش از خدمات نمونه سازی سه بعدی، از پارامترهای قبلی مجزا بوده و تنها در صورت درخواست و نیاز مشتری انجام می شود. مواردی چون پولیش کاری و صیقل، مونتاژ قطعات، رنگ آمیزی و مانند اینها در محاسبه قیمت خدمات پرینت سه بعدی دخیل بوده و بسته به نوع کار درخواست شده، متفاوت خواهد بود.

محاسبه هزینه پرینت سه بعدی

انجام پرینت سه بعدی دستگیره شیر آب با دقت 100 میکرون

نحوه محاسبه قیمت پرینت سه بعدی

برآورد قیمت پرینت سه بعدی قطعات به عوامل و معیارهای اشاره شده، بستگی مستقیم دارد. برای محاسبه هزینه پرینت سه بعدی ابتدا می بایستی فایل سه بعدی مورد نظر با توجه به پارامترهای اخیر و جمع بندی نظرات مشتری؛ توسط اپراتوری با تجربه؛ در نرم افزارهای اسلایس پرینت سه بعدی وارد شود. تخمین قیمت و زمان پرینت سه بعدی، پس از دریافت خروجی فایل gcode از نرم افزار مربوطه، قابل بررسی و اعلام به مشتری خواهد بود.

همچنین در صورتی که متقاضیان نیاز به راهنمایی و کمک در این زمینه داشته باشند، ما آماده ایم بسته به نیاز مشتری و کاربردی که از قطعه پرینت سه بعدی انتظار دارند ، بهترین پیشنهاد خود را ارائه دهیم.

بطور معمول هزینه پرینت سه بعدی بر اساس زمان نهایی بدست آمده و همچنین محاسبه وزن فیلامنت مورد استفاده اعلام می شود.

از ابتدای سال 1403، تعرفه قیمت هر ساعت پرینت سه بعدی 50 هزار تومان با پرینترهای صنعتی FDM می باشد و حداقل سفارش 400 هزار تومان است.

کارگاه هنر و صنعت استاداحمد ، آماده ارائه مشاوره رایگان پرینت سه بعدی و خدمات طراحی صنعتی و برآورد قیمت پرینت سه بعدی و همچنین دریافت سفارش آنلاین پرینت سه بعدی می باشد.

خدمات پرینت سه بعدی

نمونه تصاویر پرینت سه بعدی

بازگشت به صفحه اصلی

لطفاً به این نوشته امتیاز دهید
total 169 average 3.5