کاربرد پرینترهای سه بعدی در نمونه سازی سریع قطعات

 کاربردهای پرینت سه بعدی در صنعت امروزه پیشرفت تکنولوژی نمونه سازی سریع و به دنبال آن کاربرد پرینترهای سه بعدی در رشته های گوناگونی مانند قطعه سازی و تولید، معماری و ماکت سازی ، طراحی صنعتی ، صنایع هوا فضا ،الکترونیک و مکانیک ،صنایع خودروسازی ،قالبسازی ، ساخت روباتیک ،مجسمه سازی ،آموزش و بسیاری از موارد دیگر، باعث افزایش سرعت نمونه سازی سه بعدی بطور غیرقابل باوری شده است.

همزمان با افزایش کاربرد چاپگرهای سه بعدی در صنایع مختلف ،می توان با صرف هزینه ای مناسب، ضمن صرفه جویی دروقت و همزمان با افزایش دقت، به نمونه ای درخور توجه از محصول تولیدی مورد نظر دست یافت.

همچنین توجه به کاربرد پرینترهای سه بعدی در صنعت قطعه سازی و افزایش مزیت های این روش،مثلا باصرفه بودن آن در مقایسه با سایر روش های نمونه سازی سه بعدی سنتی می باشد، که در طی مراحل طراحی محصول، می توان با تست نمونه های تولیدی و بررسی همه جوانب مورد نظر، مانند کارکرد صحیح آن، بررسی زیبایی محصول، ارگونومی آن، نظر سنجی، امکان سنجی تولید انبوه و بازاریابی، و در نهایت به رفع اشکالات احتمالی پرداخت  و سپس با بهینه سازی آن برای ساخت قالب های تولید انبوه اقدام نمود.

تمامی محصولات و کالاهایی که بطور مداوم در جهت کمک به انسان ها برای زندگی بهتر، ابداع و تولید شده اند، در ابتدا ،صرفا ایده هایی ذهنی بوده اند که به مرور توسط افراد مختلف وارد مرحله عمل شده و به تولید انبوه رسیده اند تا پاسخگوی جوامع امروزی باشند.

گسترش تکنولوژی در ساخت چاپگرهای سه بعدی، شامل انواع آنها، و کاربرد پرینترهای سه بعدی در ارایه خدمات پرینت سه بعدی برای صنایع مختلف، امکاناتی برای تولید کنندگان محصولات تجاری فراهم آورده که بتوانند نمونه ای از محصولات خود را در مراحل مختلف طراحی، تست و بررسی کرده و قبل از تولید انبوه، در اندازه های مورد نظر تهیه نمایند.

لذا می توان گفت که استفاده از پرینترهای سه بعدی ،آرزوی دیرینه ایده پردازان، طراحان و تولیدکنندگان را برآورده کرده و باعث شده تا پروسه نمونه سازی و مدلسازی ،در عین کاهش هزینه ها ،سرعت ،دقت و کیفیت مطلوبی داشته باشد و محصولات و کالاهای مصرفی و تجاری متنوعی تولید و به بازارعرضه شود.

از مهمترین دلایل استفاده از چاپگرهای سه بعدی در صنایع مختلف، امکان بررسی عملکرد و سایر جنبه های مورد نظر محصول، بطور عینی و فیزیکی می باشد. طراحان صنعتی ،مهندسان مکانیک ،کارشناسان امور مونتاژ و بسته بندی، طراحان گرافیک ،مهندسان تولید و حتی فروشندگان نهایی می توانند با لمس نمونه های ساخته شده، با آن ارتباط برقرار کرده، و آنرا بررسی دقیق نموده و تست نمایند.

استفاده از طیف وسیعی از مواد ترموپلاستیک در نمونه سازی سریع محصولات نیز ،به طراحان امکان تست مواد جدیدی را برای کاربردهای پرینت سه بعدی نوید می دهد. موادی مانند ABS و PLA و PA وغیره که از نوع سخت بوده و یا موادی مثل Flexible که مانند لاستیک خاصیت ارتجاعی دارد، همگی قابل استفاده در پرینترهای سه بعدی با تکنولوژی FDM هستند.

  در مجموع می توان کاربرد پرینترهای سه بعدی در صنایع مختلف را به شرح زیر خلاصه نمود:

کاهش هزینه تولید – با توجه به اینکه ساخت یک یا چند نمونه از مدل طراحی شده، نیازمند ساخت قالب و سایر پروسه های قطعه سازی نمی باشد، بنابراین هزینه ها کاهش یافته و در عین حال امکان ساخت نمونه قطعات پیچیده و مونتاژ و اسمبل کردن آنها با یکدیگر وجود دارد. لذا در این روش، ساخت نمونه و یا تولید محصولات سفارشی و خاص در تیراژ اندک، بسیار اقتصادی و با صرفه می باشد.

کاهش مدت زمان ساخت – چاپگرهای سه بعدی صنعتی معمولا سرعت مناسبی را برای ساخت قطعات مختلف ارایه می کنند، که بسته به مدل و نوع پرینترهای سه بعدی ،متفاوت است. بهرحال مدت ساخت نمونه ها، بطور چشمگیری از ساخت ماکت و مدل به روش های سنتی، سریعتر و دقیقتر می باشد.

سبک بودن وزن قطعات – در بعضی از صنایع خصوصا هوا و فضا ،ساخت نمونه های سبک برای تست کارکرد آنها، الزامی است. متریال استفاده شده در پرینترهای سه بعدی دارای جرم حجمی پایینی هستند که مدل ساخته شده دارای وزن کمی به نسبت حجم آن می باشد.

قابلیت استفاده سریع – پس از ساخت نمونه مورد نظر توسط چاپگرهای سه بعدی ،مدل ساخته شده بلافاصله قابل استفاده می باشد. در موارد خاصی مانند ماکت سازی در حوزه معماری و یا ساخت نمونه با کاربردهای آموزشی، اسباب بازی و لوازم تزیینی، قطعات مورد نظر امکان صیقل کاری، پولیش، رنگ آمیزی و در نهایت مونتاژ را دارا هستند.

دقت در ساخت – ساخت نمونه هایی با دقت بالا از دیگر کاربردهای پرینت سه بعدی می باشد. مثلا در چاپگرهای سه بعدی صنعتی با تکنولوژی FDM دقت ضخامت لایه ها حتی تا 40 میکرون هم قابل انجام است. همچنین ضخامت لایه ها برای نمونه های مختلف، متناسب نیاز و کاربرد آنها قابل تنظیم و سفارشی سازی است که طراحان و تولید کنندگان در صنایع مختلف می توانند بسته به نیاز خود، دقت و رزولوشن نمونه های قابل ساخت را تنظیم نمایند. مدل های ساخته شده با این روش، بیشترین شباهت را به طرح مورد نظر خواهند داشت.

تولید در تیراژ محدود – گاهی ممکن است یک طرح قابلیت کاربرد خاصی داشته و در نتیجه نیاز به تعداد محدودی از محصول تولیدی باشد. در اینجا نیز چاپگرهای سه بعدی صنعتی به کمک متخصصان آمده و می توان با تولید محصولاتی با کاربرد خاص، در تیراژ محدود اقدام به تولید و عرضه نمود.

بررسی کارکرد محصول – بررسی محصول طراحی شده از نظر کارکرد صحیح نیز از عواملی است که ساخت نمونه با پرینترهای سه بعدی را بخوبی توجیه می نماید. بدینگونه طراحان می توانند در طی مراحل مختلف طراحی محصول ،نسبت به ساخت نمونه اقدام کرده و آنرا بررسی و تحلیل نمایند، و در صورت لزوم به رفع مشکلات و نواقص طرحها بپردازند.این کار باعث صرفه جویی در وقت و هزینه طراحی محصولات نیز می شود و ریسک تولید را کاهش می دهد.

بررسی محصول از نظر زیبایی – که می تواند به عنوان یک عامل تاثیرگذار در مراحل مختلف طراحی در نظر گرفته شود. چه بسا یک محصول ممکن است از نظر کارکرد و کاربرد، قابل قبول بوده ولی ظاهر آن ممکن است نتواند نظرها را بخود جلب نماید. بنابراین با ساخت نمونه های اولیه از یک محصول و در صورت نیاز پولیش و رنگ آمیزی آنها، می توان نظرصاحبنظران را جویا شد.

ارگونومی و نحوه مونتاژ – که می تواند نقش مهمی را در پروسه های تولید و بازار مصرف داشته باشد. متخصصان تولید و مونتاژ می توانند نمونه های تولیدی را از نزدیک بررسی کرده و با لمس فیزیکی نمونه های ساخته شده، با آن ارتباط برقرار کرده و در صورت لزوم به تست قطعات و اسمبل کردن آنها بپردازند تا در نهایت اشکالات احتمالی را یافته و در مرحله طراحی، اصلاح نمایند.

نظر سنجی جامع – با ساخت نمونه هایی از محصولات مورد نظر بوسیله دستگاه پرینت سه بعدی ،امکان ارایه آن به متخصصان، صاحبنظران و حتی اقشار مختلف جامعه فراهم می گردد. ایشان می توانند از نزدیک به بررسی و کاربرد نمونه ها پرداخته و نظرات تکمیلی خود را به کارفرمایان و طراحان اعلام نمایند تا در جهت بهبود کاربردی محصولات، قبل از اقدام به تولید نهایی بکار گرفته شود.

تعامل بهتر – ساخت نمونه از یک محصول، قبل از پروسه ساخت قالب های آن، این امکان را فراهم کرده است که طراحان و قالبسازان با یکدیگر تعامل بهتری داشته و با بررسی جامع نمونه های ساخته شده، کلیه جوانب ساخت و تولید را مورد مطالعه قرار دهند. با بررسی پیچیدگی های احتمالی طرح ها، امکان ساده سازی و بهینه کردن آنها قبل از تولید انبوه فراهم می شود و در نتیجه قالب ها و محصولات نهایی با کمترین ریسک وحداقل هزینه و بیشترین کیفیت، طراحی و ساخته خواهند شد.

بازاریابی قبل از تولید انبوه – از دیگر مواردی که ساخت نمونه سازی سریع با چاپگرهای سه بعدی صنعتی را محبوب ساخته ، بازاریابی قبل از ساخت و تولید انبوه است. بدین گونه  که کارفرمایان و صاحبان کارخانجات و صنایع مختلف می توانند با حداقل هزینه و در اسرع وقت، از طرح مورد نظر خود، یک نمونه فیزیکی و قابل لمس بسازند و با ارایه آن به اقشار هدف، نظر ایشان را در مورد ایده و محصول تولیدی خود جویا شوند. شاید این بخش از مهمترین کاربردهای مدل سازی سریع سه بعدی باشد، زیرا ایده پردازان را قادر می سازد که با ارایه محصول مطلوب، ریسک سرمایه گذاری و تولیدانبوه را به حداقل برسانند.

کارگاه هنر و صنعت استاداحمد

لطفاً به این نوشته امتیاز دهید
total 31 average 3.6