فناوری چاپ سه بعدی برای ساخت محل سکونت در مریخ

فناوری چاپ سه بعدی برای ساخت محل سکونت در مریخ

محققان در مرکز فضایی ناسا با کمک فناوری چاپ سه بعدی ،به روش تازه ای برای ساخت سکونتگاه در سیاره مریخ دست یافتند

پژوهشگران ناسا با همکاری محققان دانشگاه فلوریدای مرکزی، مشغول بررسی ساخت محلهای سکونت در سیاره سرخ مریخ با کمک فناوری‌ چاپ سه بعدی هستند. این محققان روش تازه ای را پیدا کرده‌اند که در آن از فلز ذوب‌ شده در خاک مریخ به عنوان ماده اولیه رزین مورد نیاز پرینتر سه‌ بعدی استفاده می‌شود.

ساخت محل سکونت در مریخ با فناوری چاپ سه بعدی ،

به گزارش گروه علم و فناوری چاپ سه بعدی به نقل از گیزمگ، با توجه به هزینه بالای حمل و نقل و انتقال کالا به سیاره مریخ، دانشمندان در نظر دارند اولین گروه انسانی را به سیاره سرخ اعزام کنند اما برقراری چنین برنامه‌ریزی نیازمند تجهیزات بسیاری می باشد.

ساخت سکونتگاه‌ها، ابزارها و قطعاتی که خارج از منابع محلی به این سیاره منتقل می‌شوند راه‌ حل مناسبی برای این طرح می باشد اما مریخ، محلی لم‌یزرع است بنابراین محققان ناسا و دانشگاه فلوریدای مرکزی مشغول تحقیق و بررسی هستند تا دریابند که چگونه می‌توانند فلزات را از خاک مریخ استخراج و از آن به عنوان جوهر مخصوص برای پرینت سه‌ بعدی اجسام مختلف استفاده کنند.

قبل از این، ناسا نقشه طرحی را برای اعزام انسان به مریخ آماده کرده بود که شامل مطالعاتی است که نشان می‌‌دهد اولین مهاجرانی که قدم روی سطح مریخ می‌گذارند، از چه نوع منابعی در این سیاره استفاده می‌کنند.

هر چه به محموله کمتری برای انتقال از زمین به مریخ نیاز باشد، بهتر می‌توان راهی برای زندگی روی منطقه‌ای از مریخ  پیدا کرد و این امر در 100 هزار دلار در هر کیلوگرم محموله‌ای که به مریخ انتقال می‌یابد، صرفه‌جویی می‌کند. هدف از این پروژه جدید، استفاده از منابع محلی در جای اصلی خود است.

این گروه پژوهشگران، با فرآیندی موسوم به؛ الکترولیز سنگ‌پوش مذاب؛ را به عنوان راهی برای ساخت سازه‌های محلی با کمک فناوری چاپ سه بعدی مورد مطالعه قرار می‌دهند. پوشش سنگی که خاک شل مریخ تشکیل می‌دهد، می‌توان داخل یک حفره قرار داد و پیش از آن که فرآیند الکترولیز، فلزات را ذوب کند، آن را تا دمای 1650 درجه سانتی‌گراد حرارت داد. سپس فلز ذوب‌شده را می‌توان به عنوان جوهر مخصوص پرینت سه‌ بعدی و به منظور تولید بخش‌ها یا تکه‌های پناهگاه‌های مریخی مانند طرح خانه اسکیموها مورد استفاده قرار داد.

استفاده از فناوری‌های افزودنی تولیدی برای ساخت بلوک‌های قابل ساخت الزامی است. به کارگیری فناوری چاپ سه بعدی برای ساخت خانه‌ها و سکونتگاه‌ها طرح عجیبی به نظر نمی‌رسد؛ چنانچه نخستین ساختمان اداری با پرینت سه‌ بعدی در دبی ساخته شده است و در کنار آن، یک شرکت چینی از این فناوری چاپ سه‌ بعدی برای ساخت 10 خانه در یک روز استفاده کرده است. به کارگیری این تکنولوژی، سرعت ساخت و ساز را بالا می‌برد. دانشمندان با الگوگیری از این موفقیت‌ها، تصمیم دارند سکونتگاه‌های فضایی را نیز با کمک گرفتن از فناوری‌ چاپ سه‌ بعدی بسازند.

منبع: قطره

بازگشت به صفحه اصلی

وبلاگ پرینت سه بعدی استاداحمد

لطفاً به این نوشته امتیاز دهید
total 10 average 3.4