تغییر شکل پلیمرها که با چاپگر سه بعدی پلاستیک ساخته شده اند

تغییر شکل پلیمرها که با چاپگر سه بعدی پلاستیک ساخته شده اند

چگونگی تغییر شکل پلیمرها یی که توسط چاپگر سه بعدی پلاستیک تولید می شوند

هنگامی که جسمی را با استفاده از چاپگر سه بعدی پلاستیک می سازیم، شکل و فرم آن جسم ثابت باقی می ماند و دیگر قادر به تغییر آن نیستیم. اما اخیراً محققان دانشگاه MIT به ویژگی هایی دست یافته اند که ممکن است این روش را تغییر دهد. پژوهشگران توانسته اند به روشی دست پیدا کنند که به موجب آن قادر به تغییر شکل پلیمرها خواهید بود و همچنین می توانید اجسام جدید را با اشیایی که پیش از این ساخته اید، ترکیب کنید.

تغییر شکل پلیمر پس از ساخت با چاپگر سه بعدی پلاستیک

 این روش چگونه کار می کند

به گفته این پژوهشگران، قسمت مهم برای رسیدن به این موفقیت، استفاده از پلیمرهای “زنده” است که در صورت قرارگیری در معرض نور ال ای دی آبی رنگ تغییر فرم داده و امکان جابجایی مشخصات ظاهری خود را می دهد.

بنابراین می توان با استفاده از قابلیت مذکور، اشیاء را به هم جوش دهید، قسمتی از آن را جدا کنید و یا حتی مقاوت آن را تغییر دهید.

لازم به ذکر است که روش تغییر شکل پلیمرهایی که با چاپگر سه بعدی پلاستیک ساخته شده با وجود تمام مزایا، می بایستی در فضایی بدون وجود اکسیژن انجام شود و بنابراین در چاپگر سه بعدی پلاستیک خانگی کاربردی نخواهد بود.

پژوهشگران همچنین وعده داده اند کاتالیزورهای دیگری را مورد آزمایش و بررسی قرار دهند تا شاید بتوانند نتایج مشابهی در حضور اکسیژن کسب کنند. اگر روش مورد اشاره با موفقیت عرضه شود، بزودی قادر خواهیم بود تا نقص های مدل های تولیدی خود را برطرف کنیم و یا تکه های جدید به آنها بیفزاییم، بدون آنکه مجبور باشیم مجددا کل مدل خود را چاپ سه بعدی نماییم.

منبع: دیجیاتو

بازگشت به صفحه اصلی

وبلاگ پرینت سه بعدی استاداحمد

 

لطفاً به این نوشته امتیاز دهید
total 3 average 3.3