ساخت فیجت اسپینر شخصی با پرینتر سه بعدی

ساخت فیجت اسپینر شخصی با پرینتر سه بعدی

ساخت فیجت اسپینر شخصی و تبلیغاتی با پرینتر سه بعدی

چگونه با چاپگرهای سه بعدی برای خودمان اسپینر اختصاصی و سفارشی بسازیم

فیجت اسپینر چیست

از جمله تغییراتی که انسان ها در جوامع مدرن امروزی بیشتر از گذشته با آنها دست و پنجه نرم می‌کنند، افزایش سریع مشکلات روانی و ذهنی است که استرس، بی‌حوصلگی و مشغلۀ ذهنی را می‌توان جزو همین موارد دانست.اما خوشبختانه اخیرا وسیله‌هایی با نام فیجت اسپینر وارد بازار جهانی شده‌اند که مدعی هستند می‌توانند از استرس‌ها و تنش‌های روزانه افراد بکاهند.

ساخت فیجت اسپینر شخصی-1

حرکت های کوچکِ تکراری فیجتینگ نام دارند. این حرکات معمولا به طور ناخودآگاه برای تخلیه انرژی و آرامش گرفتن انجام می شود. با وجود اینکه فیجتینگ و حرکات عصبی در جامعه معمولا به عنوان صفتی منفی شناخته می شود، تحقیقات اخیر نشان داده است که تخلیه انرژی استفاده نشده و اضافی با این حرکات جنبه تمدد اعصاب دارد و می تواند تاثیر روانی مثبتی داشته باشد.

فیجت اسپینر به لحاظ لغوی ترکیبی از دو کلمه فیجت Fidget و اسپینر Spinner است. فیجت در لغت به معنای بی قراری و اسپینر به معنی وسیله ای است که می چرخد. شاید تعجب آور به نظر برسد که چرا نام این وسیله؛ فرفره بی قراری‌‌‌ می باشد؛ اما پس از اینکه از کاربرد ابزارهای مشابه با ساخت فیجت اسپینر در علم روان درمانی آشنایی پیدا کردید، این نام گذاری برایتان زیاد عجیب نخواهد بود.

ساخت فیجت اسپینر شخصی-2

بطور حتم شما در دانشگاه، مطب دکتر یا بانک کسانی را دیده‌اید که جایی نشسته باشند و بحال خود مشغول انجام یک عمل تکرار شونده مانند تکان دادن پاها، بازی با در خودکار، تکان دادن انگشتان دست و ضرب گرفتن ناخودآگاه و امثال اینها، در ریتم‌های منظم باشند. این اعمال یا همان عادات عصبی، درست همان چیزی است که کلمۀ فیجت به آن اشاره دارد.

فیجت اسپینرها آمده‌اند تا به این اعمال تکرار شونده رسمیت ببخشند و شخص را نسبت به اتفاقی که در حال تجربه‌اش است آگاه کنند. به بیان دیگر با ساخت فیجت اسپینر ها قرار است که این وسایل، عمل تخلیۀ عصبی را به راحت ترین و البته کم هزینه ترین شکل ممکن برایمان انجام دهند.

به تازگی این نوع اسباب بازی ها تحت عنوان اسپینر در ایران نیز شهرت پیدا کرده اند، که در واقع همان فیجت اسپینر Fidget Spinner است و ممکن است در سایت ها و بعضی فروشگاهها دیده باشید. این وسایل از یک بلبرینگ در وسط و چند بال یا پره در اطراف آن تشکیل شده اند. در بسیاری از اسپینرها معمولا یک دکمه پلاستیکی یا فلزی برای کاهش اصطکاک و زیبایی روی بلبرینگ وسطی قرار داده می شود؛ که با گرفتن آن بین انگشتان دست و چرخاندن آن؛ به گفته کسانی که از این وسیله به طور مداوم استفاده می کنند، احساس تمدد اعصاب و آرامش به کاربر القا می شود. اسپینرها ابتدا به صورت ساده و در طرح سه پر تولید شده بودند، اما اکنون طرح های بسیار متنوعی از آن با اشکال و ظاهر مختلف در بازار وجود دارد.

البته واقعیت این است که با توجه به نوظهور بودن این وسیله‌ها هنوز پژوهش معتبری درمورد تاثیر واقعی آن‌ها بر تخلیۀ عصبی یا ایجاد تمرکز انجام نشده است. اما شواهد و شنیده‌هایی در دنیای مجازی وجود دارند که ثابت می‌کنند تعداد زیادی از استفاده کنندگان آن در مدت محدودی شاهد تاثیر و آرامش ایجاد شده توسط فیجت اسپینر ها بوده اند. در عین حال می‌توان اینطور نتیجه گرفت که عادت‌های عصبی همگی راهکارهای اتوماتیک وار ذهن برای تخلیۀ بخشی از تنش‌ها هستند و اگر این مسئله را بپذیریم، ناخودآگاه تاثیر مثبت فیجت‌ اسپینرها نیز آشکار می‌شود.

چگونه فیجت اسپینر خاص بسازیم و روش ساخت فیجت اسپینر شخصی با پرینتر سه بعدی چگونه است؟

شاید پس از مطالعه این متن تصمیم گرفته باشید که شما هم یکبار بازی با اسپینر را تجربه نمایید و صد البته، چون این وسیله در همه جا با شما خواهد بود، می خواهید که فیجت اسپینر خاص شما کاملا شخصی، منحصر بفرد و مطابق سلیقه خودتان ساخته شده باشد.

وسایل لازم برای ساخت فیجت اسپینر اختصاصی و شخصی عبارت است از: چند عدد بلبرینگ به قطر 22 میلیمتر، یک طرح سه بعدی از اسپینر خاص مورد علاقه تان و یک عدد پرینتر سه بعدی، بعلاوه کمی ذوق و سلیقه و مقداری هم تجربه!

پرینترهای سه بعدی با تکنولوژی fdm می توانند طرح سه بعدی شما را با انواع فیلامنت های متفاوت و در رنگهای مختلف، با دقت مناسبی نمونه سازی کنند.

ساخت فیجت اسپینر شخصی-3

البته چنانچه پرینتر سه بعدی ندارید، اصلا نگران نشوید…! ما می توانیم طرح سه بعدی کاملا شخصی و منحصر بفرد مورد نظر شما را بسازیم. ضمن اینکه ساخت طرح های سه بعدی آماده از وب سایت  https://www.thingiverse.com/tag:spinner نیز امکان پذیر می باشد.

ساخت فیجت اسپینر شخصی-4

ساخت فیجت اسپینر شخصی-5

ساخت فیجت اسپینر شخصی-6

بنابراین قبل از اینکه خدای ناکرده هیجانات عصبی بر شما چیره شوند! همت کنید و جهت ساخت فیجت اسپینر شخصی و سفارشی منحصر بفرد خودتان، با ما تماس بگیرید.

همچنین امکان ساخت اسپینر تبلیغاتی با نام و طرح لوگوی شرکت ها وجود دارد و می توان جهت هدیه تبلیغاتی از آن استفاده کرد.

خوشحال می شویم تجربیات خود را در زمینه طراحی و توسعه محصول و خدمات پرینت سه بعدی و نمونه سازی سریع ،با شما در میان بگذاریم.

بازگشت به صفحه اصلی

وبلاگ استاداحمد

لطفاً به این نوشته امتیاز دهید
total 62 average 3.4